شايد به ظاهر خريد آي پي فون مناسب از ميان انواع مختلف آن، كار بسيار دشواري باشد. اما ما در اين مقاله مي خواهيم به شما كمك كنيم تا با استفاده از اين 9 مرحله بتوانيد آي پي فون متناسب با سيستم ويپ شركت خود را خريداري نماييد. تنها كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه اين 9 مرحله را دنبال كنيد:
مراحل خريد آي پي فون مناسب:
مرحله اول – از چه سيستم تلفني يا ارائه دهنده خدمات VoIP در حال حاضر استفاده مي كنيد؟
آيا تلفن IP با سيستم تلفني يا ارائه دهنده خدماتي كه استفاده مي كنيد سازگار است؟ شايد در ابتدا اين به نظر بيايد كه IP Phone با هر سيستم تلفني VOIP سازگار مي باشند اما متأسفانه اين مورد نيست، بنابراين مطمئن شويد كه چه پروتكل ها و كدك هايي توسط سيستم تلفن VoIP و ارائه دهنده VoIP پشتيباني مي شوند.
مرحله دوم – كاربران اين تلفن هاي IP چه كساني هستند؟
بسته به عملكرد شغلي (يا موقعيت) شخصي كه از IP Phone استفاده مي كند، داراي مجموعه اي متفاوت از نيازها مي باشد و هر شخص به دنبال ويژگي متفاوتي در تلفن VoIP خواهد بود. بنابراين شناخت كاربران و موقعيت شغلي آنها مي تواند ما را در خريد آي پي فون مناسب راهنمايي نمايد.
مرحله سوم – اين كاربران به چه ويژگي ها و عملكردهايي نياز دارد؟
بيشتر افراد به ويژگي هاي استاندارد تلفن از قبيل انتظار مكالمه، انتقال تماس، امكان برقراري دو تماس (Call Parking)، كنفرانس و … نياز دارند. اما برخي آي پي فون ها داراي قابليت هاي ديگري نظير بلندگو، نمايشگر بزرگ، نمايشگر رنگي و غيره مي باشند كه ممكن است كاربران به هر يك نياز داشته باشند.
مرحله چهارم – كاربران همزمان چند تماس ورودي دريافت مي كند؟
اين مرحله در خريد آي پي فون مناسب بسيار اهميت دارد زيرا ممكن است كابران عادي تنها به 3 تا 5 تماس هزمان ورودي و يا حتي كمتر نياز داشته باشند اما براي اپراتورها و مديران اين مقدار بيشتر شده و حتي به 10 تماس در روز مي رسد.
مرحله پنجم – از تلفن IP چند بار استفاده مي شود؟
اگر كاربري تمام طول روز از تلفن استفاده مي كند، حتماً بايد از تلفني با كيفيت بالاتر استفاده شود. لذا استفاده مكرر مي تواند تلفن هايي با كيفيت پايين را از رده خارج نمايد. از بسياري جهات آنچه را كه براي آن پرداخت مي كنيد دريافت مي كنيد، بنابراين مطمئن شويد كه آي پي فون با كيفيت بالاتر را براي كساني كه به آن نياز دارند خريداري نماييد.
مرحله ششم – آيا هنگام خريد آي پي فون مناسب به تلفن IP با قابليت مسيريابي نياز داريد؟
دفاتر زيادي وجود دارد كه در هر ايستگاه كاري فقط يك كابل اترنت وجود دارد. در اين صورت، هر دو رايانه روميزي و تلفن IP بايد از يك اتصال اترنت مشترك استفاده كنند. در اين شرايط شما به يك تلفن IP با پورت هاي دوتايي RJ45 اترنت نياز خواهيد داشت.
مرحله هفتم – آيا با اين استقرار از Power over Ethernet استفاده خواهيد كرد؟
اگر در حال حاضر از Power over Ethernet استفاده مي كنيد (يا ممكن است در آينده از آن استفاده نماييد) ، به يك تلفن IP نياز داريد كه از Power over Ethernet پشتيباني كند. اگر از Power over Ethernet استفاده نمي كنيد و صرفاً از برق AC استفاده مي كنيد، اطمينان حاصل كنيد كه در هر ايستگاه كاري يك خروجي اضافي براي تأمين برق آي پي فون وجود دارد.
مرحله هشت – ارائه دهنده خدمات / IP PBX شما از چه پروتكل و كدكي پشتيباني مي كند؟
اكثر تلفن هاي IP موجود در بازار از SIP و همه رمزگذارهاي صوتي عمده مانند G.711 ، G.729 و غيره پشتيباني مي كنند. اغلب اوقات، ارائه دهنده يا سيستم تلفن شما ممكن است فقط از H.323 ، MGCP يا SCCP پشتيباني كند. به همين دليل حتما توجه نماييد كه سيستم تلفني شما از چه پروتكل و كدكي پشيتباني مي نمايد.
مرحله نهم – بودجه شما چقدر است؟
باور كنيد يا نه ، تلفن هاي IP مي توانند قيمت هاي مختلفي داشته باشند از زياد تا كم. گرچه قيمت هرگز نبايد مهمترين عامل در خريد تلفن آي پي مناسب باشد، اما مهم است كه براي تلفنهاي IP خود بودجه تعيين كنيد، زيرا نمي خواهيد بيش از حد هزينه كنيد.
بودجه همچنين شما را مجبور مي كند تا به سختي نگاه كنيد كه چه ويژگي ها و عملكردهايي براي شما مهم هستند. ممكن است برخي را حذف و يا برخي ديگر را مورد توجه قرار دهيد و در انتها متناسب با بودجه نيازهاي خود را تطبيق دهيد.